Paris Air Show 2025 bude z hlediska objednávek pravděpodobně nejnudnějším aerosalónem všech ročníků. Zakázky sbírá v podstatě pouze Airbus, kterému se dařilo i třetí den výstavy.
Výraz „v podstatě“ je použit proto, že kromě Airbusu třetí den veletrhu skvěle zabodoval Embraer, který oznámil hned několik důležitých zakázek.
Boeing do výsledků zatím nepromluvil a zřejmě letošní aerosalon kvůli katastrofě Dreamlineru společnosti Air India vypouští.
Embraer
Bridges Air Cargo se podpisem objednávky dvou konverzí E190F staly prvním provozovatelem tohoto nákladního letadla. První exemplář převezmou koncem tohoto roku. Na dva další letouny má společnost opce. Letouny jsou zajištěny prostřednictvím leasingové společnosti Regional One.
Obří zakázkou pro Embraer je objednávka až 110 letadel E175 od americké SkyWest Airlines. Kontrakt zahrnuje 60 pevných objednávek s předkupním právem na dalších 50 letadel. Dodávky budou zahájeny v roc...
Více
Z výhledů společností Airbus a Boeing vyplývá, že na trhu dopravních letadel bude následujících 20 let významný převis poptávky nad nabídkou. Na trhu bude chybět několik tisíc letadel. Vyplývá to z údajů, které společnosti zveřejnily v předvečer Paris Air Show.
Airbus proto předpokládá, že na trh vstoupí další silný hráč, který naruší existující duopol, který není schopen poptávku uspokojit. Ve střednědobém horizontu zůstává jeho největším konkurentem Boeing, v dlouhodobém horizontu to bude nový hráč, nejspíš z Číny.
Airbus vidí na trhu následující hráče:
COMAC, který vyrábí letadla C909 a C919. Výrobní tempo je však zatím velmi nízké. COMAC předpokládá perspektivně vývoj širokotrupého letadla C929, které by bylo konkurentem Airbusu A330neo nebo Boeingu 787. Plánovaný termín uvedení do provozu 2029 se zdá být nerealistickým. Další problém COMACu je, že pod tlakem sankcí bude postupně přinucen nastoupit ruskou cestu záměny zápa...
Více
Dne 15. června 2025 zahájil rumunský dopravce DAN AIR pravidelné lety z Bukurešti do Damašku. Je tak první a zatím jedinou leteckou společností zemí EU, která provozuje pravidelné komerční spojení do Sýrie.
Letecká společnost bude provozovat čtyři lety týdně letouny Airbus A320 o kapacitě 180 míst, přičemž poptávka je již v době zahájení silná. DAN AIR následně od 1. července přidá lety Damašek–Berlín s přestupem v Bukurešti. Země EU neměly pravidelné přímé komerční lety do Sýrie po dobu 14 let.
Spojení poslouží zejména syrským komunitám v Rumunsku a Německu. (Foto: UK Aviation News, @Levant_24, flightradar24, planes.cz)
Více
Z velké trojky výrobců komerčních letadel skóroval druhý den veletrhu Paris Air Show opět pouze Airbus. Výrobce oznámil podpis memoranda s vietnamskou Vietjet na až 150 letadel A321neo, z toho na sto pevných objednávek a 50 opcí.
Tato objednávka přichází jen několik týdnů poté, co si tento dopravce objednal dalších 20 letadel Airbus A330neo.
Boeing ve stínu katastrofy indického Dreamlineru udržuje na veletrhu nízký profil, což ho zbavuje příležitosti učinit významná oznámení. Očekává se, že Boeing se letos zdrží jakýchkoli oznámení o nových objednávkách letadel. To podporuje fakt, že generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg a výkonná viceprezidentka Stephanie Pope svou účast na veletrhu zrušili.
V médiích se přesto spekuluje, že Boeing je před podpisem významné objednávky od Turkish Airlines.
Podle serveru Aviation Week uvedl předseda představenstva Turkish Airlines Ahmet Bolat, že se stále jedná o ceně motorů a nákladech. Pod...
Více
Izrael ostře kritizoval rozhodnutí Francie zablokovat přístup ke stánkům klíčových izraelských zbrojařských společností na pařížském aerosalonu.
Hned první ráno byly výstavní expozice hlavních izraelských obranných firem – dlouholetých účastníků aerosalonu v Le Bourget – obehnány černými stěnami, které kolem jejich stánků postavili organizátoři. Podle Izraele k tomu došlo na pokyn francouzské vlády.
„Včera večer, pouhý den před zahájením pařížského aerosalonu na letišti Le Bourget, nařídili organizátoři výstavy jednající jménem francouzské vlády odstranění útočných zbraňových systémů z pavilonů izraelského obranného průmyslu – čímž porušili běžnou praxi platnou na obranných veletrzích po celém světě,“ uvedlo izraelské ministerstvo obrany.
Izrael naznačil, že Paříž sleduje své komerční zájmy.
Podivné vysvětlení podal francouzský premiér François Bayrou, když uvedl: „Postoj francouzské vlády byl velmi jednoduchý: na výstavě nebudou prezentovány útočn...
Více
První den pařížského aerosalonu 2025 oznámily italská letecká skupina Leonardo a turecký výrobce dronů Baykar Technologies založení společného podniku LBA Systems, který se bude věnovat vývoji nové generace bezpilotních leteckých systémů (UAS). Společný podnik budou rovným dílem vlastnit obě společnosti. LBA Systems by měly vyřešit stávající zaostání Evropu v oblasti taktických a strategických dronů.
Memorandum o porozumění (MoU) bylo podepsáno v Římě v březnu 2025 a následováno v dubnu definováním plánu činností. Oznámení na pařížském aerosalonu představuje oficiální zahájení partnerství.
„Nesoutěžte, tvořte společné podniky,“ okomentoval Selçuk Bayraktar, předseda představenstva a technický ředitel společnosti Baykar Technologies. „S ohledem na současnou změnu paradigmatu v obranných technologiích dává mnohem větší smysl vstupovat na trh jako spojenci než jako konkurenti.“
Společnost by měla přivést na trh vy...
Více
Paris Air Show 2025 se zásadně liší od všech 54 předchozích, neboť 45 % veletrhu je věnováno obranným technologiím. Je to přirozené, neboť na světě probíhá řada vážných konfliktů: Rusko-Ukrajina, Izrael-Írán, Indie-Pákistán, napětí okolo Tchaj-wanu atd. Kromě toho soudobé konflikty zahrnují využití zcela nových technologií, a to v měřítcích dříve netušených: masové nasazení dronů, první bojové využití hypersonických raket, rozsáhlé použití „neviditelných“ letadel, premiéra čínských stíhaček v bojových operacích, apod.
Spolu s tím se musí změnit i pohled na vedení soudobé války. S ohledem na geopolitická i lokální napětí země zvyšují své výdaje na zbrojení.
Server planes.cz zachová své zaměření na civilní letadla, však nemůže zcela ignorovat nejzajímavější novinky obranných technologií.
Airbus dominoval prvnímu dni. A překvapil.
Pokud jde o civilní letadla, prvnímu dni jednoznačně a v souladu s očekávání...
Více
Transportní Airbus A400M nepatří zrovna mezi úspěchy Airbusu. Program A400M se vloni podstatným způsobem podepsal na provozní ztrátě 556 milionů eur divize Airbus Defence & Space. Celkové ztráty spojené s programem A400M dosahují několika miliard eur.
Náklady na vývoj a výrobu jsou vyšší, než se předpokládalo, navíc letoun ztratil v loňském roce část zakázek. Poptávka se trvale pohybuje na nízké úrovni. Dlouhodobě se proto uvažovalo, že výroba letadel bude utlumena a po uspokojení všech objednávek zastavena.
Letouny provozují či si objednala letectva následujících zemí: Německo, Francie, Velká Británie, Španělsko, Belgie, Lucembursko a Turecko. Z mimoevropských zemí provozují nebo mají A400M objednána letectva Malajsie a Kazachstánu. Indonésie převezme na základě objednávky z roku 2021 první exemplář příští rok.
V předvečer zahájení Paris Air Show oznámil šéf divize Airbus Defence & Space Michael Schoelhorn, že Airbus...
Více
Společnost Boeing plánuje po katastrofě letadla 787 společnosti Air India omezit účast komerční divize na pařížském aerosalonu, který začíná v pondělí.
Generální ředitel společnosti Kelly Ortberg a šéfka divize Boeing Commercial Airplanes Stephanie Pope zrušili původní plán osobně se zúčastnit této prestižní akce, kde měl Boeing prezentovat pokrok svých restrukturalizačních opatření.
„Zatímco se naše odvětví připravuje na zahájení pařížského aerosalonu, Stephanie i já jsme zrušili plány na účast, abychom mohli být se svým týmem, soustředit se na naše zákazníky a vyšetřování,“ uvedl generální ředitel Kelly Ortberg ve zprávě zaměstnancům Boeingu dne 12. června. „Je důležité, abychom o nehodě nečinili žádné spekulace a nechali vyšetřovatele odvést jejich práci.“
Americké úřady ujistily, že nevidí žádné bezprostřední bezpečnostní riziko spojené s provozem letounů 787.
„Naši technici jsou připraveni pomoci vyšetřovatelům porozumět okol...
Více
Airbus oznámil záměr dále zvýšit maximální vzletovou hmotnost (MTOW) u obou variant letadel A330neo – A330-900 i A330-800. Úprava poskytne provozovatelům těchto letadel větší dolet a/nebo platící zatížení a zvýší provozní flexibilitu. Úprava bude zavedena v polovině roku 2026.
U A330-900 se MTOW zvýší z 251 na 257 tun. To představuje přibližně šestitunový nárůst oproti předchozí, a již zvýšené maximální vzletové hmotnosti. Dodatečných šest tun umožní prodloužit dolet nebo přepravit vice cestujících či nákladu.
Řada A330neo vstoupila na trh koncem roku 2017 a byla odpovědí na konkurenční Boeing 787 Dreamliner. Po dlouhou dobu zůstávaly prodeje relativně nízké a kalkul, že A330neo bude „zabiják 787“ nevyšel. Airbus přesto zůstal přesvědčen, že letadlo má své místo na trhu a spoléhal na to, že přijde obměna dosluhujících A330ceo na A330neo. Jak se ukazuje, byl to správný odhad – v poslední době s...
Více