Třetí den aerosalonu přinesl zakázky Airbusu i Embraeru

  • 19.06.2025 06:15

Paris Air Show 2025 bude z hlediska objednávek pravděpodobně nejnudnějším aerosalónem všech ročníků. Zakázky sbírá v podstatě pouze Airbus, kterému se dařilo i třetí den výstavy.

Výraz „v podstatě“ je použit proto, že kromě Airbusu třetí den veletrhu skvěle zabodoval Embraer, který oznámil hned několik důležitých zakázek.

Boeing do výsledků zatím nepromluvil a zřejmě letošní aerosalon kvůli katastrofě Dreamlineru společnosti Air India vypouští.  

Embraer

Bridges Air Cargo se podpisem objednávky dvou konverzí E190F staly prvním provozovatelem tohoto nákladního letadla. První exemplář převezmou koncem tohoto roku. Na dva další letouny má společnost opce. Letouny jsou zajištěny prostřednictvím leasingové společnosti Regional One.

Obří zakázkou pro Embraer je objednávka až 110 letadel E175 od americké SkyWest Airlines. Kontrakt zahrnuje 60 pevných objednávek s předkupním právem na dalších 50 letadel. Dodávky budou zahájeny v roce 2027. V katalogových cenách Embraeru je hodnota kontraktu 3,6 miliardy dolarů.

S flotilou čítající 263 letadel E-Jet a dalšími 16 zatím nevyřízenými objednávkami jsou SkyWest Airlines největším vlastníkem a provozovatelem letadel E-Jet na světě.

Jihoafrický Airlink si prostřednictví leasingové společnosti Azorra objednal 10 letadel E195-E2.

Air Montenegro přidává do své flotily třetí E195.

Litva si pro své vojenské letectvo vybrala transportní C-390 a stala se tak další zemí NATO, která upřednostnila brazilský letoun.  „Naše hodnocení jednoznačně ukázalo, že C-390 Millennium je nejvhodnější platformou pro splnění našich národních vojenských operačních požadavků,“ uvedla Loreta Maskaliovienė, náměstkyně ministryně obrany Litvy. Očekává, že akviziční smlouvu na tři exempláře uzavře v nadcházejících měsících.

Litva se tak přidává k dalším evropským zemím, jako jsou Portugalsko, Maďarsko, Nizozemsko, Rakousko, Česká republika, Švédsko a Slovensko a je celkově 11. zákazníkem, který pro své letectvo zvolil Embraer C-390.

Airbus

Tchajwanský Starlux oznámil závaznou objednávku na dalších 10 letadel Airbus A350-1000. Jde o dopravce, který provozuje výlučně Airbusy. Park společnosti sestává z 29 strojů, včetně A350-900, A330neo a A321neo. Aerolinka má kromě toho objednáno ještě dalších 30 letadel, včetně nákladních A350F a nyní i A350-1000.

Egyptair podepsal dalších šest letadel Airbus A350-900, čímž se celkový počet těchto strojů ve flotile zvýší na 16.

Turecká MNG Airlines (MNGA), globální poskytovatel logistických služeb a e-commerce, podepsala Memorandum o porozumění (MoU) na dvě nákladní letadla Airbus A350 Freighter. Stala se tak nejnovějším přírůstkem do skupiny zákazníků A350F.

Po hubených výsledcích v objednávkách širokotrupých letadel Airbus na aerosalonu Farnborough 2024 jsou objednávky z Paříže důležité pro upevnění pozic Airbusu na trhu širokotrupých letadel, kterému tradičně dominuje Boeing.   

Výrobce navíc stále očekává megaobjednávku z Číny, která může čítat okolo 500 letadel, a to včetně širokotrupých. Airbusu se v poslední době daří úspěšně prodávat nejenom typ A350, včetně A350F, ale také A330neo.

V Paříži oznámil Airbus další vylepšení A330neo a vývoj prodloužené varianty A350-2000. Rolls-Royce přišel s řadou zlepšení motorů XWB-97 pohánějících A350-1000, což Airbusu může umožnit vstup verze -1000 do flotily Emirates.

Je nutno připomenout, že Boeing si v květnu připsal v květnu přes 200 objednávek nebo závazků na širokotrupá letadla a další velkou objednávku očekává od Turkish Airlines. Na trhu širokotrupých letadel se tedy bude intenzivně bojovat.  (Foto: PAS, Air Data News, Embraer, Airbus,  planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Radek V. - nepřihlášený host (...212.223...)
19.06.2025 07:35
Embraer

Embraer E175 má nové zákazníky jen v USA, protože odbory a FAA mají dohodu o letadlech, kterou ze současně vyráběných strojů splňuje hmotností jen E175. Na jiných trzích bojuje nová generace E2 s A220 se střídavými úspěchy, celkově má E2 nižší počet objednávek, než se čekalo, dokonce celá generace méně, než samotný E175. I tak mají zásobu výroby na 3-4 roky, takže jsou v pohodě.
C-390 je zasloužený úspěch.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace