Airbus v Paříži s novinkami

  • 15.06.2025 08:33

Na aerosalonu Paris Air Show 2025, který začíná v pondělí, Airbus možná představí dvě novinky v portfoliu komerčních letadel.

Tou první je verze A220-300 se zvýšenou kapacitou pro 160 cestujících, tou druhou „prodloužený“ A350-2000. Oba letouny reagují na potřebu aerolinek zvýšit efektivnost, ale také na konkurenční tlaky. Zatímco o A220-300 je rozhodnuto, o A350-2000 se stále spekuluje.  

Airbus A220-300 pro 160 cestujících

První oficiální informaci o vývoji nové varianty A220-300 přinesl hlavní inženýr programu A220 Jean-François Parent na technickém briefingu v Toulouse 16. května. Oznámil, že letos zahájí Airbus certifikaci této verze. Jde o reakci na „silné požadavky zákazníků“ na konfiguraci s vyšším počtem sedaček, než jaké umožňují současné kapacitní limity. Stávající limit je 149 cestujících, nová verze má přepravit až 160 cestujících. Faktorem v tomto rozhodnutí je nepochybně konkurenční tlak Embraeru E-Jet E2, který si na trhu vede velmi dobře.

Paříž je nepochybně tím správným místem pro představení a zahájení prodeje této varianty. Zahajovacím zákazníkem má být Air Canada.

Zvýšení kapacity vyžaduje instalaci druhého nouzového východu nad křídlem, což odpovídá předpokladům původního programu Bombardier CSeries pro konfigurace s vysokou hustotou. Nouzové východy nad křídlem musí dále splňovat náročné požadavky typu III, včetně evakuačních skluzavek se dvěma pásy, které evakuaci zrychlují.

Instalace dalšího nouzového východu nad křídlem představuje konstrukční úpravu, která vyžaduje rozsáhlé certifikační testy a schvalovací procesy ze strany regulačních orgánů.

Parent zároveň oznámil výrazné zlepšení motorů Pratt & Whitney PW1500G dosažené za dobu od uvedení od uvedení letounu A220 do komerčního provozu. Vylepšená funkce sníženého výkonu při stoupání (climb derate) umožní snížit zatížení motoru během fáze stoupání při zachování maximální schopnosti stoupání, což prodlouží životnost motoru.

Změny v konfiguraci letadla odstranily přibližně 90 % dřívějších příčin demontáže motorů, což svědčí o výrazném pokroku v provozní spolehlivosti a přispívá snížení nákladů na údržbu.

Kromě toho bude do platformy A220 postupně implementována řada vyspělých technologií pro větší letadla Airbus.

Dojde k implementaci principu „dual motoring to start“, umožňující pilotům spustit oba motory rychleji, čímž se zvýší provozní efektivita a sníží dobu strávená na zemi. Systém současného startu vyžaduje aktualizaci softwaru systému digitálního řízení motoru (FADEC).

Dalším systémem bude varování před přejetím dráhy (Runway Overrun Awareness and Alerting System), k jehož implementaci má u A220 dojít již příští rok. Tento bezpečnostní prvek poskytne pilotům včasné varování před možným vyjetím z dráhy během přistání nebo vzletu.

Ve stejném časovém rámci bude zavedena nová konfigurace kabiny s většími přihrádkami na příruční zavazadla.

Airbus A350-2000

O prodloužené variantě A350-1000, označované jako A350-2000, se mluvilo již v polovině minulé dekády. Nakonec byl v roce 2016 vývoj tohoto modelu zavržen. Výroba verze -2000 nebyla prioritou dokonce ještě v prosinci 2024, neboť Airbus byl přesvědčen, že dopravci preferují na dálkových linkách v tomto segmentu letadla s nižší kapacitou, a tedy s nižším rizikem nízké obsazenosti. Tento předpoklad je konsistentní s vývojem objednávek: na A350-900 eviduje (na konci května 2025) Airbus 1001 objednávku, zatímco na větší A350-1000 má pouze 327 objednávek.

Lze jen spekulovat, co se v poslední době změnilo, že to přivedlo Airbus vrátit se k původně zavržené myšlence. Jedním z faktorů může být pokrok v certifikaci Boeingu 777X a výrazně rostoucí zájem zákazníků o tento model... Koncem května evidoval Boeing na 777X celkem 551 objednávek, přičemž tento počet se nyní skokem zvýší zejména o objednávky společností Qatar a Etihad. Lze předpokládat, že po certifikaci počet objednávek dále výrazně poroste.

Trh dálkové letecké dopravy proti roku 2016 rozhodně změnil a dálkové lety jsou dnes více dostupné. Roli může hrát i omezená dostupnost slotů na hlavních letištích. Nejspíše jde o všechny tyto faktory. 

Airbus A350-2000 má mít proti verzi -1000 kapacitu zvýšenu o 40 až 50 cestujících. Maximální počet cestujících by tak mohl dosáhnout okolo 410, což se Boeingu 777-9 takřka vyrovná. Airbus A350-2000 je tu zejména proto, aby bránil tržní pozice Airbusu v segmentu dálkových letadel s vysokou kapacitou. Airbus A350-1000 tuto roli plně nesplní, jak vyplývá z porovnání:

Potřeba vyšší kapacity si vyžádá prodloužit trup a přidat nouzový východ typu C. Lze očekávat úpravy konstrukce křídla za účelem zlepšení aerodynamiky. Airbus bude potřebovat výkonnější modifikaci motorů XWB-97 nebo možná perspektivně i motory zcela nové. Zvýšená maximální vzletová hmotnost (MTOW) si vyžádá zesílení podvozku a některé strukturální úpravy. Airbus A350-1000 je však pro tyto úpravy dobrým základem.

 

Přes vývoj této verze, pokud k němu dojde, nebude Airbus A350-2000 stačit na perspektivní modelu 777-10. Není to však aktuální téma, neboť nyní má Boeing plné ruce práce s certifikací verzí 737-10, 737-7 a 777X, takže na cestu vývoje 777-10 se hned tak nevydá. Pokud vůbec. Kromě toho si Boeing musí udělat nejdříve pořádek ve své výrobě a nestrašit akcionáře dalšími výdaji na vývoj nového letadla. ¨

Perspektivně Boeing k vývoji většího modelu může přistoupit, neboť model 777-10 by mohl oslovit dopravce, kteří nadále potřebují velkokapacitní letadla pro hustě vytížené tratě. Navíc, pokud bude uveden na trh, bude schopen odstranit neefektivitu, která je spojována s modelem A380. K roku 2040 budou nejspíš A380 končit a 777-10 by mohl být realitou. Ale zda se tak stane, dnes neví zřejmě ani Boeing.

Na druhou stranu Airbus (případným) vývojem A350-2000 příliš neriskuje a řadě aerolinek bude schopen nabídnout postačující řešení a takřka plnohodnotnou alternativu 777-9. 

Paris Air Show nám možná nabídne odpověď na tyto otázky. Letoun, který byl původně slibován ve Farnborough v roce 2016 může – s takřka desetiletým zpožděním – dostat v Paříži zelenou. (Foto: Skies Mag, The Points Guy, Executive Traveller, Aviation Week, planes.cz)  

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace