Zisk Ryanairu, největší evropské aerolinky, poklesl za první pololetí hospodářského roku končící 30. září o 18 % na 1,79 miliardy eur, a to i přes 9% růst provozu. Hlavní příčinou poklesu zisku je pokles průměrných cen letenek. Během pololetí přepravil Ryanair 115 milionů cestujících.
V důsledku předpokládaných zpoždění v dodávkách letadel byl Ryanair nucen snížit výhled na celkový počet přepravených cestujících v tomto hospodářském roce z 215 milionů cestujících na 208 až 210 milionů.
K 31. říjnu provozoval Ryanair 172 letadel Boeing 737-8200. V období říjen-prosinec měl Ryanair převzít dalších 11 letadel 737-8200. Předpokládá však, že dostane dvě. Do letní sezóny 2025 by měl Ryanair převzít 29 nových letadel. Nyní společnost odhaduje, že dostane nanejvýš 15. „V tuto chvíli je rozumné plánovat naše podnikání na základě pomalejšího růstu v příštím roce," řekl finanční ředitel.
Šéf skupiny Michael O'Leary uvedl, že pokles průměrné ceny letenek je způsoben tlakem rostoucích nákladů na rodinné rozpočty. Pokles cen v prvním pololetí činil 10 %, nicméně v tomto čtvrtletí je pokles cen letenek nižší. Finanční ředitel Neil Sorahan pro Reuters uvedl, že meziroční pokles průměrných cen letenek v tomto čtvrtletí vykazuje pokles asi 5 %. Dopravce eviduje velmi vysoký stav rezervací na zimní období.
Nižší než plánovaný počet letadel způsobil, že letový řád Ryanairu neodpovídal v prvním pololetí reálnému stavu flotily, což vedlo k provozním problémům a vícenákladům. Subjektivně se zdá, že Wizz Air provozně zvládl výpadek takřka čtvrtiny flotily lépe, než jak se Ryanair vyrovnal se zpožděním dodávek nových letadel. Michael O'Leary ujistil, že letový řád na další období bude stavěn obezřetně.
Ryanair obdržel od společnosti Boeing kompenzaci za zpoždění. O’Leary je nespokojen s její výší a formu. „Dostáváme skromnou kompenzaci, navíc Boeing chce restrukturalizovat náhradu tak, aby byla ve formě kreditů na údržbu. To je nedostatečné. Zcela jistě to nevyváží ztrátu pěti milionů pasažérů a dalších pěti milionů pasažérů ve [finančním roce] 2026.“
Výkony Ryanairu poškozují trvající problémy evropského řízení letového provozu, které vedou ke zpožděním a rušením letů a způsobují růst nákladů.
Společnost Ryanair Holdings plc v rámci programu zpětného odkupu akcií zpětně odkoupila a zrušila celkem 154 000 kmenových akcií a amerických depozitních akcií. Ceny zpětného odkupu se pohybovaly od 17 345 do 17 610 EUR za kmenové akcie a od 22 508 do 22 965 USD za americké depozitní akcie. Tento krok je součástí snahy Ryanairu řídit strukturu svého akciového kapitálu a zvýšit hodnotu pro akcionáře.
V létě 2025 přechází Ryanair na plně „bezpapírové“ odbavení, které bude možné výlučně pomocí aplikace.
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém