Americké úřady vyšetřují případ oscilací Boeingu 737 MAX 8

  • 17.06.2024 17:11

Národní vyšetřovací úřad pro bezpečnost dopravy USA (NTSB) zahájil vyšetřování nebezpečného incidentu Boeingu 737 MAX 8 (N8825Q) společnosti Southwest Airlines. Dne 25. května během letu na lince WN746 z Pheonixu do Oaklandu došlo k defektu zařízení, které potlačuje tzv. holandský krok (Dutch Roll).

Pilotům se podařilo obnovit kontrolu nad letadlem, sestoupili z hladiny 340 do hladiny 320 a pokračovali do Oaklandu. Po přistání bylo zjištěno podstatné strukturální poškození trupu letadla. Na palubě bylo 175 cestujících a 6 členů posádky.

Holandský krok způsobuje točení a naklánění letadla současně okolo dvou os. NTSB situaci označuje jako „oscilační událost“. Společnost Southwest informovala NTSB o incidentu a rozsahu poškození letadla 7. června.

NTSB zajistila data ze záznamníků a analyzuje je v laboratořích ve Washingtonu. Záznam rozhovoru pilotů se nezachoval, neboť po dvou hodinách byl obsah záznamníku CVR automaticky přemazán. V rozporu s předpisy piloti záznam z události nezajistili.

Po prozatímní opravě trupu a řídící jednotky PCU letadlo přeletělo 6. června na tovární letiště Boeingu v Everettu, kde v době přípravy novinky stále zůstává.

NTSB předloží předběžnou vyšetřovací zprávu ve lhůtě do 30 dní.

(Foto: Fox Business, Yahoo, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



petrp (...250.30...)
17.06.2024 22:16

...ještě jednou jednoduše, rychle letící velké letadlo bez pohybujících se kormidel může mít snahu se rozkmitat...no a YAW DAMPER nebo ARM neustále nepatrně vychylují směrové kormidlo sem tam , čímž eliminují možnosti rozkmitání.....:-D

petrp (...250.30...)
17.06.2024 21:45

Eliminaci holandského kroku ( je to v článku správně) by měl zamezit u B- 737 YAW DAMPER.
Například u IL-62 to byl ARM systém...tedy Do kanálu směrového řízení byl zařazen tlumič bočních kmitů, který konstrukčně představoval agregát ARM-62T. To byl elektricky-hydraulický agregát s hydraulickým posilovačem připojeným ke směrovce.

A yaw damper is a device used on many aircraft (usually jets and turboprops) to damp (reduce) the rolling and yawing oscillations known as the Dutch roll .
A yaw damper (sometimes referred to as a stability augmentation system) is a system used to reduce (or damp) the undesirable tendencies of an aircraft to oscillate in a repetitive rolling and yawing motion, a phenomenon known as the Dutch roll.
It requires yaw rate sensors and a processor that provides a signal to an actuator connected to the rudder. The use of a yaw damper helps to provide a better ride for passengers.
On some aircraft, the yaw damper must be operational at all times during flight above a specified altitude. The Yaw Damper System is engaged
by a switch on the flight control module through the AFC accessory unit (or IFSAU). When the system is engaged, a rate gyro in the coupler senses yaw rate of the airplane. The yaw rate signal is processed to generate a command to the rudder power control unit which moves the rudder. The signal is translated from electrical to mechanical in the rudder power control unit by a transfer valve. Position feedback is accomplished by an
LVDT. A position indicator in the flight compartment indicates rudder movement due to yaw damper inputs.

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
17.06.2024 21:18
@Martin Prokš

I v leteckém slovníku je Dutch Roll přeložen jako holandský krok. Odborně se tomu někdy říká bočné (sic!) kmity.

Columbo - nepřihlášený host (...48.8...)
17.06.2024 20:40

Holandský krok je naprosto běžný překlad dutch rollu, nepamatuji si, kdy jsem to naposledy viděl přeložené jinak (kromě nesmyslného holandského převrácení v nějakém článku včera).

Martin Prokš - nepřihlášený host (...81.115...)
17.06.2024 19:56
Dutch roll - kachní pohyb?

Dobrý den,

V životě jsem snad neslyšel překládat dutch-roll do češtiny. A už vůbec ne tak, jak jste to přeložili. Ale jestli se to má překládat, tak spíše jako kachní pohyb. Protože to letadlo se při letu současně střídavě naklání a zatáčí, jako když kachna jde.

Druhá výtka: Z článků zde není jasný zdroj. Kdo je napsal, odkud čerpal, jestli nejde jen o strojový překlad. Zdroj fotografií uvádíte, zdroj textu ne.

S pozdravem,

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace