Národní vyšetřovací úřad pro bezpečnost dopravy USA (NTSB) zahájil vyšetřování nebezpečného incidentu Boeingu 737 MAX 8 (N8825Q) společnosti Southwest Airlines. Dne 25. května během letu na lince WN746 z Pheonixu do Oaklandu došlo k defektu zařízení, které potlačuje tzv. holandský krok (Dutch Roll).
Pilotům se podařilo obnovit kontrolu nad letadlem, sestoupili z hladiny 340 do hladiny 320 a pokračovali do Oaklandu. Po přistání bylo zjištěno podstatné strukturální poškození trupu letadla. Na palubě bylo 175 cestujících a 6 členů posádky.
Holandský krok způsobuje točení a naklánění letadla současně okolo dvou os. NTSB situaci označuje jako „oscilační událost“. Společnost Southwest informovala NTSB o incidentu a rozsahu poškození letadla 7. června.
NTSB zajistila data ze záznamníků a analyzuje je v laboratořích ve Washingtonu. Záznam rozhovoru pilotů se nezachoval, neboť po dvou hodinách byl obsah záznamníku CVR automaticky přemazán. V rozporu s předpisy piloti záznam z události nezajistili.
Po prozatímní opravě trupu a řídící jednotky PCU letadlo přeletělo 6. června na tovární letiště Boeingu v Everettu, kde v době přípravy novinky stále zůstává.
NTSB předloží předběžnou vyšetřovací zprávu ve lhůtě do 30 dní.
(Foto: Fox Business, Yahoo, planes.cz)
Eliminaci holandského kroku ( je to v článku správně) by měl zamezit u B- 737 YAW DAMPER.
Například u IL-62 to byl ARM systém...tedy Do kanálu směrového řízení byl zařazen tlumič bočních kmitů, který konstrukčně představoval agregát ARM-62T. To byl elektricky-hydraulický agregát s hydraulickým posilovačem připojeným ke směrovce.
A yaw damper is a device used on many aircraft (usually jets and turboprops) to damp (reduce) the rolling and yawing oscillations known as the Dutch roll .
A yaw damper (sometimes referred to as a stability augmentation system) is a system used to reduce (or damp) the undesirable tendencies of an aircraft to oscillate in a repetitive rolling and yawing motion, a phenomenon known as the Dutch roll.
It requires yaw rate sensors and a processor that provides a signal to an actuator connected to the rudder. The use of a yaw damper helps to provide a better ride for passengers.
On some aircraft, the yaw damper must be operational at all times during flight above a specified altitude. The Yaw Damper System is engaged
by a switch on the flight control module through the AFC accessory unit (or IFSAU). When the system is engaged, a rate gyro in the coupler senses yaw rate of the airplane. The yaw rate signal is processed to generate a command to the rudder power control unit which moves the rudder. The signal is translated from electrical to mechanical in the rudder power control unit by a transfer valve. Position feedback is accomplished by an
LVDT. A position indicator in the flight compartment indicates rudder movement due to yaw damper inputs.
I v leteckém slovníku je Dutch Roll přeložen jako holandský krok. Odborně se tomu někdy říká bočné (sic!) kmity.
Holandský krok je naprosto běžný překlad dutch rollu, nepamatuji si, kdy jsem to naposledy viděl přeložené jinak (kromě nesmyslného holandského převrácení v nějakém článku včera).
Dobrý den,
V životě jsem snad neslyšel překládat dutch-roll do češtiny. A už vůbec ne tak, jak jste to přeložili. Ale jestli se to má překládat, tak spíše jako kachní pohyb. Protože to letadlo se při letu současně střídavě naklání a zatáčí, jako když kachna jde.
Druhá výtka: Z článků zde není jasný zdroj. Kdo je napsal, odkud čerpal, jestli nejde jen o strojový překlad. Zdroj fotografií uvádíte, zdroj textu ne.
S pozdravem,
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
...ještě jednou jednoduše, rychle letící velké letadlo bez pohybujících se kormidel může mít snahu se rozkmitat...no a YAW DAMPER nebo ARM neustále nepatrně vychylují směrové kormidlo sem tam , čímž eliminují možnosti rozkmitání.....