Delta jedná o pořízení stovky MAXů. Boeing se chce vyhnout schválení MAXů podle nových pravidel.

  • 28.03.2022 08:00

Podle zatím nepotvrzených informací jedná Delta Air Lines o objednávce stovky Boeingů 737 MAX. Povětšinou by se mělo jednat o verzi 737 MAX 10, tj. největší z řady 737 MAX. Pokud se informace potvrdí, bude to největší objednávka Boeingů od Delty za poslední dekádu. Delta je dnes jediným velkým americkým dopravcem, který nemá objednána letadla 737 MAX.

Letadla MAX 10 mají být certifikována v roce 2023 a stanou se nejbližším konkurentem Airbusu A321neo. Certifikaci provází otazníky a zákulisní lobování.

Boeing usiluje certifikovat letadla ještě podle stávajících standardů a vyhnout se tak dodatečným nákladům, které by si vynutila úprava letadel na standardy definované po katastrofách letadel Lion Air a Ethiopian, při kterých zahynulo 346 osob. V tom případě by k certifikaci muselo dojít do 31. prosince. Jinou možností je dosáhnout odložení platnosti nových standardů tak, aby se MAX 10 schválil příští rok podle stávajících standardů. Tuto variantu chce Boeing prolobovat v americkém Kongresu.

Obvykle velmi dobře informovaný deník The Seattle Times uvedl, že Boeing informoval FAA, že náklady na úplný soulad 737 MAX s novými standardy dosáhnou 10 miliard dolarů. Navíc, pokud by se měnilo vybavení pilotní kabiny a logika poplachových hlášení, musely by být přeškoleny posádky. Tomu se chce Boeing pochopitelně vyhnout.

Čtenáři celá situace nejspíš připomene smutně proslulé schvalování způsobilosti letadel 737 MAX 7 a MAX 8. Shodou okolností se věc diskutuje právě v době, kdy uplynuly tři roky od katastrofy letu Ethiopian Airlines.

Senátorka za Demokratickou stranu Maria Cantwell, předsedající příslušné komisi, se již nechala slyšet, že pokud s tím bude FAA souhlasit, komise zřejmě dopřeje Boeingu dodatečný čas potřebný ke schválení podle stávajících standardů. Boeing 737 MAX je dnes jediným typem Boeingu, který nadcházejícím standardům nevyhovuje, neboť není vybaven systémem EICASD (Engine Indicating and Crew Alerting System).

Nejmenovaný pracovník FAA pro deník The Seattle Times uvedl, že regulátor mobilizoval pracovníky z jiných projektů, aby se vyhnul případnému obvinění Boeingu, že certifikaci zdržuje. Na nových standardech sice trvá i evropský regulátor EASA, ale ten svůj názor v mezidobí změnit. 

Boeing o situaci s certifikací informoval své zákazníky. Zahajovacím zákazníkem MAX 10 jsou United Airlines s objednávkou 250 exemplářů. (Foto: Bloomberg, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
28.03.2022 11:06

To jsem zvědav, jak to dopadne. Kratší maxy se schvalují podle starých nebo nových standardů? Celkem rozumné by bylo, kdyby maxy všech velikostí komunikovaly s osádkami stejně.
A co EASA? Názor "v mezidobí změnil" nebo v "mezidobí může změnit"?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace