V úterý minulý týden šéf Ryanairu Michael O'Leary prohlásil, že v létě bude chybět dopravci kvůli zpožděným dodávkám sedm až deset letadel Boeing 737-8200. „Bude to někde mezi sedmi až deseti, ale je zde riziko, že to může být ještě horší“, uvedl pro Reuters. „Myslím, že v horším případě půjde o deset letadel. Může to ale být i více. Nyní netušíme“, prohlásil.
Výpadek dodávek Boeingů 737-8200 bude větší než očekávaný. Letenky zdraží.
V mezidobí zřejmě Boeing plán dodávek aktualizoval – k horšímu. Podle pondělního vyjádření O'Learyho očekává Ryanair do léta místo plánované dodávky 57 letadel 737-8200 MAXů pouze 40-45. V létě tudíž hrozí absence až 17 letadel, což má dramatický dopad na nabízené kapacity dopravce. Navíc hrozí, že realita může být ještě horší. Krize dodávek dopadá na Ryanair (a další zákazníky) plnou silou právě v době nejvyšší poptávky.
Ryanair seškrtá letové řády, aby je přizpůsobil skutečnému stavu flotily. Plán počtu přepravených cestujících pro nadcházející hospodářský rok (začínající 1. dubnem) se sníží z původně uvažovaných asi 205 milionů na asi 200 milionů, možná ještě méně. Ryanair nyní svůj roční plán přepočítává.
Michael O'Leary varoval, že omezení kapacit si vyžádá nárůst cen letenek o asi 10 %. Přesné číslo zatím není na stole. Šéf skupiny však uklidňuje, že růst cen bude nižší než 17 % v létě 2023.
Šance na kompenzace?
Koncem února stále panuje u Ryanairu značná nejistota, jak bude hlavní sezóna vypadat. Michael O'Leary zopakoval tvrdou kritiku manažerského týmu Boeingu v Seattlu s tím, že je potřeba změna vedení. „Znovu dostáváme optimistické sliby, které se neplní. O týden nebo dva později…se ukáže, že skutečnost je horší“. říká O'Leary.
Šéf Ryanairu v pátek v Dublinu uvedl, že firma očekává „skromnou kompenzaci“ od Boeingu.
„Naše smlouvy s Boeingem počítají s „omluvitelnými zpožděními“, řekl O’Leary. „Pokud však vyvrtáte otvory na špatných místech a kvůli tomu zpozdíte dodávky... je to neomluvitelné.“
„Není v zásadě nic špatného na letadle, avionice, motorech, všechny hlavní části fungují, (ale) Boeing potřebuje napravit... špatný přístup ke kontrolám jakosti,“ dodal.
Nejenom Ryanair
Tím to naneštěstí celé nekončí. Problém dodávek letadel 737-8200 se dostává do nešťastného souběhu s problémem motorů Pratt & Whitney GTF některých letadel řady A320neo. Ten v Evropě postihl především Wizz Air, který proto musí své kapacity rovněž snižovat.
Na evropském trhu letecké dopravy tak v létě budou chybět desítky letadel. Takto podstatné snížení nabídky zákonitě přivodí celkové zvýšení cen letenek v hlavní sezóně. A to nikoli pouze Ryanairu.
Příznivě se nevyvíjí ani cena leteckého paliva, která nyní dosahuje 116 dolarů bbl, a kterou tlačí nahoru riziko širšího konfliktu na Blízkém východě. (Travel Radar, CNN, Business Insider, planes.cz)
1 record
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS
Lítám často s rodinou. Před pár roky jsme letali za 700-1000 za zpáteční do Dublinu. Teď 3500-7000 Kč a to se pěkně zdražili velká zavazadla, zvedli poplatky za místa v letadle atd atd. Pokud zase zdraží pojedeme zase autem ve 4, už ted se zavazadly je cesta jen o málo dražší ikdyž se jede skoro celý den. To člověk nepochopí, jiz neletají poloprazdna letadla, ale plná a cestujících je minimálně 2x tolik a oni jdou proti proudu...