Dočkáme se komfortu v ekonomické třídě?

  • 2019-02-24 17:00

Pokud se oprostíme fascinace z moderních letadel a statistik, které ukazují nebývalý nárůst objemu letecké přepravy, a přesuneme se do sedadla ekonomické třídy, uvidíme jiný obraz. Zatímco na konci minulého století měl cestující ekonomické třídy k dispozici rozteč sedadel až 36 palců, dnes je to typicky od 28 do 32 palců. Neustále se snižujícím prostorem se začaly zabývat instituce jako je americký Úřad pro letectví (FAA). Pokud namítnete, že od té doby šla cena letenek dolů, pak vězte, že komfortu ekonomické třídy konce minulého století dnes spíše odpovídá Premium economy, která je opět v průměru dražší, než byla economy dříve. Suma sumárum, létáme pomaleji, s většími zpožděními a menším komfortem.

S radikální změnou chtějí přijít Qatar Airways v březnu na výstavě v Berlíně. Podle šéfa společnosti bude změna revoluční (nikoliv v pojetí Ryanairu, tj. 200 lidí do MAXe). Zatím lze jen spekulovat, o co půjde. Nabízejí se nejspíše dvě řešení:

Molon Labe navrhuje úpravu (posunutí) středního sedadla, což by dalo prostřednímu cestujícímu trochu více místa na ramena a na loketních opěrkách. Navrhuje také větší, 17palcovou obrazovku zábavného systému (obr. 1).

Jiným řešením může být „Cozy Suite“ od Thompson Aero (obr.2). Nové uspořádání sedaček (obr. 3) by dovolilo téměř nerušený přístup k sedačce z uličky. Při stávajícím uspořádání 3-3-3 totiž znamená, že pokud cestující u okna chce své místo opustit nebo se na ně vrátit, musí přesvědčit k součinnosti sousedy. Během mnohahodinových přeletů, kde většina cestujících spí, to nemusí být pohodlné.

Je pozitivní, že se alespoň někdo začíná zabývat něčím tak samozřejmým, jako je pohodlí cestujících. Téma je přitom stále aktuálnější s tím, jak bude přibývat dálkových a ultradálkových letů, a to i jednouličkovými letadly. (Foto: Apex, Skift, Aviation Analyst, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details